středa 14. března 2012

Bigos

Moravskoslezská kuchyňa !!!

V razovitém regionu začala vysílat nová televize a sice Polar. A pokud sledujete pravidelně moje novinky tady vpravo na mojem blogu, tak víte, že součástí vysílání je pořad "Jak šmakuje Moravskoslezsko". V tomto pořadu vaří recepty pro pořádný havíře a dietářkam se smějou do ksichtu. A tak to mám rád. Proto sem musel vyzkoušet hned první recept, Bigos. I když by vzhled tohodle jídla nejspíš poslal moderní gastronomy typu Pohlreich pod kytky, chuťově by je z těch kytek vystřelil tančíce kankán. Prostě bomba jak cyp.

Suroviny:
400 g bílého hlávkového zelí
400 g kysaného zelí
400 g vepřového masa (plecko)
200 g uzeného bůčku
100 ml červenýho vína
100 g sušených švestek
1 lžička majoránky
2 lžičky mleté papriky
3 lžíce sádla
1 ks větší cibule
1 klobása
2 bobkový listy
sůl

Prve si spařte zelí. Jak se to dělá? Nalejte do hrnce vodu a až bude vařit, tak ji osolte. Do vody dejte nakrájený bílý zelí a nechte kolem dvou minut vařit. Vytáhněte a dejte si zelí bokem. Dále si doporučuju všecky suroviny pěkně nakrájet, ať se vám to tam pak líp šoupe. Takže cibulku si nakrájejte na kostičky, klobásky na půlměsíčky a bůček taky na kostičky. Než budete krájet bůček, tak si z něho odkrojte kůži, ale nevyhazujte ji! Taky sušený švestky si nakrájejte na menší kousky. Na kostičky si samozřejmě nakrájejte taky vepřový maso. Nejlepší je pořádný plecko. Klidně trošku prorostlejší (tuk se vydusí a přejde do omáčky).


Všecko máme nachystaný a můžeme začít kuchtit. Do hrnce dejte sádlo, pořádně rozpalte a šoupněte na něj cibulku. Až začne sklovatět, přidejte plecko a maso nechte pořádně zatáhnout. Až začne trošku zlatět. Zaprašte mletou paprikou a promíchejte. Podlijte vínem (klidně může být víc jak 1 dcl). Přihoďte bůček (bez kůže) a dva bobkový listy. Potom přidejte vyždímaný kysaný zelí, sušený švestky a spařený zelí. Potom přidejte lžičku majoránky, trochu soli a podlijte vodou (nepřehánět). Nakonec přidejte klobásku a kůži z bůčku, kterou jsme odkrojili při krájení bůčku. Teď už se to bude dělat samo. Nechte to tak hodinku, hodinku a půl pomaličku dusit. Jak bude vepřový masíčko měkoučký a sosík silnej jak noha od kulečníku, vyndejte bobkový listy, kůži od bůčku a můžete podávat. Nejlepší je to s pivem a chlebíkem.

Jako guláš bigos můžete jíst taky druhej den a klidně i třetí a čtvrtej. A dokonce si z něho můžete dělat různý variace. Já například druhej den přidal chilli, povidla a trochu protlaku. Byla to taky bomba. Ale ten původní masitej mi popravdě chutnal víc. Dokonce se do něho prý dá dát i med... Fantazie se meze nekladou. Teda do doby, než o tomhle uslyší Babica...


Odkaz na videorecept najdete ZDE.

1 komentář:

  1. Recept jsem vyzkoušel, ale oproti němu jsem místo kůže z bůčku nakrájel a osmahnul uzenou slaninu a vmíchal do pokrmu ve stádiu dusení. Majoránku jsem dával v podstatě až když byl pokmrm hotov. To aby nezhořkla. K sušeným švestkám jsem přidal ještě sušené brusinky a k plecku jsem přidal na kostičky nakrájenou srnší kýtu. Mimo bobkového listu jsem přidal ještě pár kuliček nového koření. Krmě to byla opravdu báječná.

    OdpovědětVymazat