úterý 13. října 2015

Burger s trhaným hovězím, Gingilla, Brno

V podniku Gingilla jsem se zjevil náhodou. A ještě větší náhodou jsem ochutnal něco, co nemají ani na lístku. Nebo možná už mají? No těžko říct. Na webu ho nevidím a podle obsluhy je to kousek, kterej ještě nemá ani název a na jídelním lístku "zatím" není. A jak sem na něj vůbec přišel? Doporučili mi ho, když sem se ptal po burgerech. Takže jestli vás tahle recenze naladí, musíte přes obsluhu... A co vám přistane na stole? Posuďte sami.


Burgery s trhaným masem nejsou dneska nějak super speciální. Ale většinou se jedná o maso vepřové. Viz třeba Pulled Pork od Kurelů. No o hovězím trhaným burgeru jsem slyšel v ČR poprvé a tak sem neváhal ani sekundu (váhal jsem zhruba 0,89 sekundy). Při pohledu na sendvič jsem měl rozporuplný pocity. Asi jako když někdo mluví o dobrým salátu. Říkáte si, jestli je to pravda nebo ne, jestli to opravdu může být dobrý nebo ne no a nakonec ochutnáte. A po ochutnání tohodle... po zakousnutí do tohodle... do tohodle... super... super šťavnatýho, super hovězího, super chutnýho a super natrhanýho masíčka mě zalechtalo hluboko v mozku. Až vzadu u krku na míše. Maso chutnalo jako když si doma uděláte pořádnej guláš, necháte ho dva dny odstát, maso natrháte, vrátíte ho do guláše, aby nasálo tu chuť, ohřejete ho a vrazíte do housky. Do housky sice kupované, ale tady jsem jim to odpustil. Houska byla propečená tak akorát, že se nedrolila a ani nebyla moc vysušená. S tímhle masem se vysušit ani nemohla. Ale co je hlavní, nerozpadla se mi v rukách, čehož jsem se bál od prvního pohledu nejvíc.

Zbytek v sendviči taky celkem příjemně překvapil. Třeba rajčata. Bylo tam rajče červený a žlutý. Žlutý rajče jsem v burgeru v ČR taky ještě nepotkal. Další, sice ne tak podstatná, ale přece inovace. K tomu nějaký ten salát. Ze sendviče nepadal a od pohledu nevypadal špatně. Omáčky byly dvě. Klasická majonéza a ďábelka. Obojí bych tipnul na domácí. Majonéza určitě. Byla i k hranolkům. A nutno podotknout, že majonéza byla moc fajn. Hustá, jemně sladkokyselá a k hranolkům jak dělaná. V sendviči se až tak neprosadila. Tam se neprosadila ani ta ďábelka. Taky sem tam našel trochu smažené cibulky. Očima si ji všimnete, jazykem ne. Oproti masu se sem tam prosadilo jen rajče (asi díky tomu žlutýmu) a jednou jsem ucítil i salát. Ale tenhle sendvič nebyl o ničem jiným než o mase. A maso bylo zvládnutý bravurně.

Chuť tohodle sendviče se dá popsat jednoduše. Opravdu masovej guláš v housce. V pozadí celé té gulášové chuti sem se nemohl zbavit dojmu bujónu. Doma si kostky k masu nehážu, ale Gingillu nepovažuju ani za speciální burgerovou restauraci, ani za luxusní restauraci, ale prostě za zakouřenej bar s kuchyní, takže tam se ta chuť hospodskýho guláše hodí. A možná jim křivdím a jejich maso a omáčka dochucovadla neviděly. Tak jako tak takhle šťavnatej "burger" nenajdete asi nikde jinde. Omáčka (z masa) vám poteče všude a jako prase se rochní v bahně, vy se budete rochnit v trhaným mase mezi pečivem.

K tomu dostanete slušný množství domácích hranolek s domácí majonézou. Hranolky byly zvládnutý celkem dobře, chuťově lepší průměr, možná trochu mastnější. Majonézu jsem popisoval výše. Ta byla úžasná a k hranolkům se hodila perfektně. Kombinace obojího vás rozhodně uspokojí.

Pokud si dobře pamatuju, za tenhle burger si zaúčtovali nějakých 170 korun. To je částka celkem vysoká. Na druhou stranu dostanete něco, co jinde jen tak neochutnáte. Něco, co vás rozhodně neurazí, naopak vám vystřelí mozek z kebule. A k tomu fajn hranolky s vynikající tatarkou. Za ty prachy to určitě stálo. Když si vzpomenu na tu masovou euforii v půlce sendviče, mám chuť si zajet do Brna znova... Snad už tam tenhle kousek budou mít brzo ve stálé nabídce. Nečekejte ale vynikající burger. Čekejte něco speciálního, nepojmenovanýho, šťavnatýho a hodně gulášovitýho. Prostě něco, co tu ještě nebylo. Kuchař z Gingilly má větší koule než celej McDonald's s jejich originálně neoriginálním Maestrem. A to je dobře. Raz za čas by člověk měl trochu zešílet.

PS: Druhý den jsem se zase potuloval okolo a co se nestalo, už jsem seděl a vybíral. Vybral jsem si křidýlka. Místo nich mi ale doporučili žebírka. Takže žebírka. Žebírka měly tu stejnou gulášovou chuť jako trhaný hovězí v burgeru. Ale ne tak silnou a byla tam cítit i ta prasečí chuť. Žebírka byly udělaný na jedničku. Maso odpadalo od kosti, tlustší kousky zrosolovatěly a kůrčička taky byla. Takže žebírka proč ne. Jen americký brambory k nim byly až moc vysušený a křen neměl skoro žádnou chuť.

 PPS: Jedno obří minus ale Gingilla má. Už sem to lehce naznačil v recenzi. Je to úroveň zakouřenosti podniku. Sice je to spíš bar než restaurace, ale opravdu by si mohli zařídit nějakou vzduchotechniku. Zakouřeno tam bylo extrémně. Burger jsem baštil v pátek večer, takže možná dobře mi tak. Ale i druhej den na oběd tam bylo celkem zakouřeno. A v restauraci kousek za mostem třetí den taky. To se v Brně normálně kouří v restauracích v době oběda? Ostrava od toho naštěstí upustila a během doby oběda se v drtivé většině restaurací kouřit nesmí. Tady v tomhle by se Brno mohlo zlepšit.

2 komentáře:

  1. Dobře to vypadá.. já jsem velkej přítel pulled pork hambíků, hovězí jsem ještě neměl. Čirou náhodou, neptal ses, jakej kus krávy to je? Podle mě by se to dalo v klidu udělat i z předního, kdyby to táhli dost dlouho..
    Oceňuju domácí majolku.
    Joab

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neptal. Ale žádnej tlustej nebo šlachovitej kousek jsem nenašel. Podle mě to táhli opravdu dlouho.

      Vymazat