středa 6. ledna 2016

Mr. Curry Wurst, Parky's

Novoroční nášup pokračuje! Zatímco zaběhlý fast foody mají zazimováno a jen pomalu se probouzí, Babiš maká i přes Vánoce a těsně před nima otevřel Parky's v Ostravě v Nové Karolině. Parky's táhne společnost Kostelecké uzeniny a tím pádem Agrofert. Pokud se někomu při téhle větě srolovaly trenky, ať dál nečte. Mě je šumák, kdo co vlastní a nedělám si iluze ani o pozadí ostatních společností. Takže čert vem Babiše i ostatní politiky. Tady jde mnohem o víc. O párky!

Parky's nabízí pět základních párků v rohlíku, pár trochu dražších speciálních, curry wurst a polívku dne. K tomu jsem na tabuli zahlídl nachos. Přímočará a přitom zajímavá nabídka. Moje oči prve zaujal Mr. Sýrovej, ale na pobočce zrovna nebyla sýrová omáčka. Co už. Při dalším zkoumání tabule mě zaujal Mr. Curry Wurst. Currywurst je německá fast foodová klasika. Její verzi tam zrobil i tamní McDonald's a dokonce v Německu vydali i poštovní známku s Currywurstem. A pokud se něco dostane na německou známku, můžete si být jisti, že o tom dřív nebo později uslyší celej svět. Je třeba si na tenhle pokrm zvyknout, tak jdeme na to. Jedná se vskutku jednoduchej pokrm. Vezmete párek/klobásu, nakrájíte párek/klobásu, zalijete kečupem, zasypete kari kořením a podáváte s pečivem nebo s hranolkama. Toť vše.


Protože netroškařím, zvolil jsem rovnou verzi 3MIX v menu s pitím. Za necelou stovku dostanete tři druhy párků, ogrilovanej rohlík (i se zářezem na případný hot dog) a pití. Po objednání si paní za pultem prohodily pár zmatených pohledů a chvilku jim trvalo, než se vůbec daly do pohybu. Ale pobočka teprve začíná, takže žádnej problém. Co se mi na Parky's líbí je gril, na kterým se dokola točí párky. Chutný to pohled. Hrozně mi to připomnělo dobu pojízdných karavanů, ve kterých se grilovaly kuřata. Byly snad v každým větším městě. Kam vůbec zmizely? Točící se kuře člověk mohl sledovat klidně patnáct minut... No tyhle "grilovací karavany" mimochodem taky v Německu ještě frčí, takže se třeba časem dostane i na ně. Ale zpátky k prasatům.

Párky z grilu se přesunou do jednoho z nejlepších přístrojů, co jsem za svůj život viděl. Do přístroje narvete párek a ten vám ho naseká na krásně nepravidelný kousky. A takhle dopadne i druhej a třetí párek. Je to tak. Tři druhy párků rovná se tři párky. Jeden debrecínskej, jeden vídeňskej a jeden bavorský grilovací. K bližšímu ohledání uzenin se dostanu níž. Po robotickým rozkrájení párků paní za pokladnou vezme mističku a na ni nalije kečup z plastové láhve. Ale takové té láhve, kterou koupíte i v Albertu. A jak chutnají obyčejný kečupy z plastové lahve všichni víme. To ve mě vzbuzovalo strach. Ale nebyl čas se strachovat. To už se na párky s kečupem sype kari, takže máte jiný myšlenky. Druhá paní vzadu zatím točí pití k menu. Nikdo se vás nezeptá, jaký pití byste rádi. No já dostal točenou Kofolu do kelímku od RC Coly. Na točenou Kofolu mají vlastní pípu, na zbytek postmix. Já točenou Kofolu moc rád, takže mě určitě neurazili. Ale zeptat by se mohli. Každopádně zase žádnej problém. Jsou tam chvilu a časem se ptát snad budou. Co mě ale dostalo je absence táců. Stojíte ve food courtu obchodního centra, obchod vlevo má tácky, obchod vpravo má tácky, ale Parky's ne. Takže paní vám do ruky cpe tři druhy párků zalitý kečupem na papíru s vidličkou, k tomu ogrilovanej rohlík v ubrousku a pití. To jsou věci tři. Rukou má většina lidí po páru. Inu tohle někdo nedomyslel. Při dotazu na tác mi bylo řečeno, že mají krabice. Ale za ty "si musíte zaplatit". Nerad to říkám a budu toho litovat ještě dlouho, ale firmě Parky's sakra chybí parta procesních inženýrů. Takových těch zbytečných lidí, kteří berou šílený peníze za to, že říkají naprosto jasný věci, který si každej normální člověk jinak domyslí sám. No zjevně potřeba občas jsou. Pokud někdo ve food courtu nabízí menu a nemá jej na co dát, někde se stala sakra chyba. Tohle nevyčítám obsluze, tohle je výčitka mířená na vedení.

Protože kupování obří krabice kvůli pár věcem mi nepřijde ani rozumný ani ekologický, pobral jsem si svých tři švestek a pomalu se vydal si sednout. Zhruba v půlce cesty se začal kelímek s Kofolou zlobit a prskat. Byl uzavřenej takovým tím víčkem na brčko. No já vůl brčko odmítl (radši piju jako člověk než abych něco srkal). Takže v kelímku byla čerstvě natočená Kofola bez přístupu k okolnímu vzduchu a nemohla si vyrovnat tlak. To ji vadilo a tak prskala čím dál víc a víc. Naštěstí vydržela ke stolu. Tam jsem ji otevřel a vztekem mě ohodila. Ale vzhledem k opravdu efektnímu vyprsknutí a ještě lepšímu zvuku jsem se akorát pousmál. I když další nápad pro procesní inženýry je na světě...

Takže po objednání něčeho jinýho, než jsem původně chtěl (moje první volba byr sýrovej hot dog), po šoku z laciné kečupové lahve, po šoku z absence táců a po eskapádě s prskající Kofolou (která už vesele teče z kelímku ven na stůl) konečně sedím za stolem a je čas na recenzi jako takovou.


Jak jsem psal výš, jedná se o tři druhy párků od Kosteleckých uzenin. Kostelecký uzeniny ještě pár let zpátky patřily k tomu lepšímu. Než začali jít tvrdě po zisku a vyrábět hlavně to, co se nejvíc prodává za co nejmíň peněz. Za to nemůže ani tak společnost samotná, jako spíš to, že lidi byly a jsou ochotni kupovat opravdový hnusy. No poslední dobou se naštěstí lidi o jídlo začínají zajímat a tak i Kostelecký uzeniny mají řadu kvalitnějších párků. Párkům od vašich oblíbených uzenářů se samozřejmě nevyrovnají, ale jíst se dají. Začnu vídeňským. Ten byl pro mě asi nejhorší. Sice vídeňský od Kostelce vyhrál test TV Nova, ale na TV Nova vařil Hruška, takže to nelze brát vážně. Párek byl chuťově nevýraznej a masovou chuť jsem hledal těžko. Spíš jsem cítil mouku. No zase měl nejlepší konzistenci. Jemně namletý párky já rád. Ale špatnej nebyl. Asi sem holt moc rozmlsanej z poctivých řeznictví (do supermarketů už pro uzeniny delší čas nechodím). Další byl debrecínskej. Tam už maso bylo i cítit. Namletej byl na hrubší kousky, jak to u debrecínských párků bývá. Já je právě kvůli tomu nevyhledávám, ale tenhle mě příjemně překvapil. Chutnal příjemně a i když na to nevypadá, nebyl plnej křupek. Prostě tam opravdu bylo hlavně maso a tuk. Trochu se vytrácela chuť papriky, která by měla dominovat, ale chuť masa člověk přivítá snad i radši. Měl trochu oschlý okraje, ale na jeho kvalitě to nic neubralo. Další a nejlepší byla bavorská klobáska. Ta tvrdě chutnala po vepřovým a po bylinkách, Přesně takhle by měla bavorská grilovací klobáska chutnat. Podobnou chuť si pamatuju i z Německa. Tahle se Kostelcům povedla. Samozřejmě se pořád jedná o výrobek gigantickýho masokombinátu, takže zázraky nečekejte. Ale pokud máte bavorský grilovací klobásky rádi, tahle vás urazit nemůže.

To by byly párky. K začátku recenze jsem se taky podivoval nad plastovou lahví, ze které se lil na párky "kečup". No díkybohu můžu napsat, že "kečup" je kečup. Není tak ultrakyselej, jak plasťáky obvykle bývají. Je to ten trochu lepší kečup v plastové lahvi. Nejspíš taky nějakej z makra, ale alespoň ne ARO. Samozřejmě bych uvítal něco lepšího. No v kombinaci s trochu pikantním kari kořením na tom zas až tak nesejde. Kari vyšvihne kečup o třídu výš a smaže jeho nedostatky. A začne se ukazovat prasácká genialita Němců. Průměrnej kečup, lehce nadprůměrný párky a pikantní kari. Suroviny samy o sobě extra nenadchnou, ale jejich kombinace má svoje kouzlo a párky do vás začnou padat jak čokoláda do tlusťošky. Zhruba v jedné třetině jídla se ale zděsíte. Máte jen jeden rohlík. Jeden rohlík na tři párky. Nejsem žádnej milovník pečiva, ale jeden rohlík na tři párky mi přijde málo. Doma bych si dal nejmíň dva. No vlastně bych si vytáhnul párkovrohlíkovač (nejužitečnější a nejoblíbenější nástroj na VŠ kolejích) a udělal si tři párky v rohlíku. Prostě rohlíky by mohly dávat alespoň dva. Neubylo by je.

Takže verdikt? Za 99,- dostanete dva celkem dobrý párky (debrecínský a bavorský) plus jeden ucházející (vídeňský) zalitej kečupem s kari. K tomu opečenej rohlík a pití. Zní to šíleně, ale já vám doporučuju do toho jít a ochutnat to. Nejedná se určitě o nejvýhodnější koupi tohodle roku, ale ta kombinace párků a kečupu s kari má prostě něco do sebe. Pokud máte ve městě velkou Parky's pobočku a máte chuť na párky, zkuste Mr. Curry Wurst.

Parky's je celkem originální koncept a fandím mu, ale je rozhodně co zlepšovat. Tak snad nezamrznou a opravdu se budou snažit. A pak jednou třeba ochutnám Mr. Sýrovýho, odnesu si ho na tácu a u stolu na mě nebude prskat pití. Ale i do té doby se jedná o příjemný zpestření fast foodové scény v ČR.

6 komentářů:

  1. Pojizdny kurata dela tahle firma, u nas ve meste kazdou stredu a patek. Jak jso na tom jiny mista musite zjistit na webu: http://countrygrill.com/289_Hlavní_stránka.html

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sympatickej podnik. Bohužel jezdí jen po Čechách...

      Vymazat
  2. Proboha, do currywurstu vůbec normální kečup nepatří. Na to jsou speciální (typicky tyhle http://src.discounto.de/pics/Angebote/2012-04/246877/270839_HELA-Curry-Gewuerz-Ketchup_xxl.jpg), kari v prášku se tam dává spíš pro ozdobu...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tady si dovolím trochu nesouhlasit. Možná tam ne všichni dávají klasickej kečup, ale ty jejich omáčky jsou většinou v podstatě přeslazenej kečup. Třeba tu HELA omáčku mají v Makru a na prvním místě ve složení jsou rajčata. Viz obrázek. Jako přeslazenej kečup s trochou kari taky chutná. Sám, jakožto milovník Currywurstu, ji mám doma. Ale pravda, našel jsem i recept, kde byla omáčka na Currywurst ze svařených švestek. Jakýsi švestkový sirup. Ono ten Currywurst taky zjevně dělá každej jinak. Každopádně ta kombinace sladkýho kečupu a pikantního kari s kloobásou/párkem je to, co dělá Currywurstem Currywurst. Alespoň v mých očích a v mých vzpomínkách na Německo.

      http://img24.cz/images/90584230178959318952.jpg

      Vymazat
    2. Ale jo, tak jasně že to je na bázi kečupu, ale chutí je to něco úplně jiného, a když bych viděl, jak tam lije nějaký klasický jemný kečup, tak bych radši utekl. V Německu jsem nikde neviděl, že by na to dali nějakej obyč, a to už jsem si dal currywurst snad ve všech velkých městech :D

      Vymazat
  3. Burešovo Parky´s, ne díky. Zdraví máme jen jedno.

    OdpovědětVymazat