sobota 28. července 2018

Burger 1955 (2018), McDonald's

Recept na to nejlepší retro

Rok 1955. Ray Kroc se domluvil s bratry McDonaldovými a otevřel první frančízu McDonald's. Tím započala pořádná expanze, která vyústila v to opravdu nejlepší. V tenhle parádní blog. A na počest toho roku, jenž za to všechno může, v Německu roku 2010 přišli s burgerem 1955. V roce 2011 pak udělal kolečko po Evropě a stavil se i u nás. A protože roku 2011 vznikl tenhle blog, nemohl jsem si nechat tehdá burger 1955 ujít a udělal na něj recenzi. V roce 2011 jsem ale neuměl psát a byl jsem snad jedinej člověk, kterej si v restauracích fotí jídlo. Ale časy se mění. Dneska fotí všichni.


Takže je čas na novou a snad lepší recenzi na tenhle retro burger. Mimochodem, že prý je inspirovaný opravdovým burgerem z roku 1955. Co na to pamětníci? Že by to byla ta nejšílenější kombinace a nic takovýho McDonald's neprodával. Pokud vás zajímá víc, klikněte zde. Vy ostatní zůstaňte tady, čtěte dál a dozvíte se, jestli je opravdu stejnej jako kdysi (2011), jak McDonald's tvrdí.


Jako první věc, co opravdu není jako kdysi, je ten jejich novej papírovej tácek. Není nad to, když vám burger chládne na tácku před očima pět minut, zatímco se čeká na finger food, kterej jste si za těžce vydělaný peníz ráčili taky objednat. Pak vám o burger opřou hranolky ve zdravě červené krabičce, zatímco na plastovým tácu máte tři čtvrtiny nevyužitýho prostoru. Sorry jako, ale ten jejich papírovej tácek ještě pořád neberu jako nějaký vylepšení. Spíš naopak. Tuhle jsem byl v klasickým McDonald's, objednal si Tastyho a když jsem ho dostal klasicky v krabičce, tak mě zahřálo u srdce. To bylo to pravý retro!


Ale zpátky k 1955. Má velký maso. Opravdu velký. Velikostí shodný s masem z Tastyho. A to je ta nejtěžší fast foodová liga. Houska je pak o něco menší. Takže vám maso dost výrazně leze z housky. Tím se McDonald's tak trochu střelil do vlastní nohy, protože tu máme první rozdíl mezi verzí 2011 a 2018. Tentokrát taky máme stoprocentní hovězí maso z České republiky. To taky nebývalo. Budeme si ale stěžovat? Nebudeme. Suroviny McDonald's za těch pár let udělaly krok dopředu a český hovězí si osobně dám radši než polský hovězí. Chuťově jde v placce cítit kráva, trochu soli, trochu pepře a je na fast foodový poměry i celkem šťavnatý. Takže hovězí placka za mě na jedničku.


Houska už dost možná jako kdysi je. Jak tvarem, tak chutí. Chutná jako loupák. Takovej ten sladkej rohlík, na kterej se dává mák. Tahle sladká chuť housek bývala pro McDonald's hodně typická. A v trochu menší míře je vlastně i dodneška. V housce byly ještě tři plátky slaniny, dva plátky rajčete, salát, grilovaná cibulka, omáčka 1955 a kečup. Salát je nasekanej na malý kousky/proužky. Jako kdysi. Takže většinu salátu si pěkně vychutnáte z tácku až po dojedení samotnýho sendviče. Jako kdysi. Tolik vzpomínek! Chuťově pak salátu nemám co vytknout.


Co se rajčat týče, tak posuďte sami z fotky. Vyhrál jsem jackpot a dostal dva konce! Podobnej jackpot bych ale příště rád přenechal ostatním (nebo nejlépe koši). Nejenže vrchní houska kvůli tomu dost jezdila, ale hlavně tyhle kousky prostě nemají tu správnou chuť a vláhu rajčat, na kterou se tak moc těšíte. Slaniny tam byly tři plátky. Tři plátky krásně propečené, křupavé, voňavé, vyuzené, božské slaniny. Mňam. Slanina v sendviči cítit byla pořádně a byla to jedna z těch chutí, která vás chytne a nepustí. Občas se vám vkrade do mozku při spaní a probudíte se s chutí na pořádnej burger. Taková je to slanina.


Co tam máme dál? Grilovanou cibulku třeba. To je hodně speciální surovina z pohledu McDonald's. Není smažená, je grilovaná. Nakrájená na větší kousky a jen tak trochu zesklovatělá. Chuťově si zanechává lehkou chuť cibule a je trochu nasládlá. Konzistence perfektní. Docela mastná. Samotnou ji moc neucítíte, ale do sendviče se hodně hodí a hlavně ke slanině padne perfektně. V roce 2011 si pamatuju, že se na cibulce dost šetřilo. Podle současné odezvy na FB se někde šetří doteď. Já měl cibulky dost a byla v podstatě po celým povrchu. Takže s grilovanou cibulkou naprostá spokojenost.


Kečup má McDonald's dost dobrej. Chutná hodně po rajčatech, má takovou přirozenější konzistenci a do sendvičů je jako dělanej. Byl pod masem a bylo ho tam akorát. Akorát na to, aby byl všude. Akorát na to, aby byl pořád cítit a přesto nepřebíjel ostatní chutě. Prostě akorát. Super. To se bohužel nedá říct o omáčce 1955. Množství bylo možná v pořádku, ale distribuce pokulhávala. Omáčku jsem měl jen ve dvou třetinách sendviče. V první třetině sendviče omáčka 1955 nebyla a byla to smutná třetina. Smutná a suchá. Ale pak jsem se dostal k omáčce a bylo to labůžo. Omáčka 1955 je taková přírodnější a lehčí verze Tasty omáčky. Je lehce kouřová a docela dost nakyslá. Na internetu se McDonald's chlubí receptem. Najdete ho tady pod tím komiksem. V podstatě je to majonéza s trochou rajčatové pasty, bbq omáčky a zakysané smetany. To souhlasí. V receptu mají ještě česnek. Ten jsem v omáčce nepostřehnul. Ale tak jako tak je ta omáčka super. Jestli máte rádi Tasty omáčku, 1955 omáčka vám bude rozhodně chutnat. Jestli ne, tak vám možná bude taky chutnat. Je totiž přirozenější a míň uzená. Už v roce 2011 jsem si ji nemohl vynachválit a dneska nemůžu říct jinak. Takže za mě super a nebojím se říct, že je jako kdysi. Při nejmenším k ní má sakra blízko. Prostě ideální omáčka.

Celková chuť? U mě to byly dva různý zážitky. První třetina bez omáčky byla suchá a bylo cítit jen maso s houskou, slaninou, trochou salátu a kečupu. Nebylo to špatný, ale bylo to obyčejný a bylo to zklamání. Pak ale přišla plná palba. Maso, slanina, omáčka 1955, kečup, trocha grilované cibulky. Parádní suroviny, který dohromady vytvořily super junk mišmaš nezdravých chutí. Výborných, slaných, uzených, tučných chutí. Prostě junk food klasika. Jako kdysi. Tehle burger je přesně jeden z těch burgerů, který dřív dělaly McDonald's tím, čím kdysi byl. A třeba v Německu je dodneška. 1955 si na nic nehraje. Dvě omáčky, který se k sobě hodí, mastná cibule, slanina, velký maso, zeleniny tak akorát, aby se neřeklo. Všechno v akurátním množství. A že chybí sýr? Tady vám chybět opravdu nebude. Jsem rád, že českej McDonald's konečně udělal něco pro svoje starší fanoušky, kteří ocení pořádnej junk food a od McDonald's neočekávají bio salátek, fresh juice, fair trade zmrzku. Bohužel se taky tak nějak spolíhá na to, že tito starší fanoušci junk foodu už jsou v pracovním procesu a není jím líto pořádně hrábnout do peněženky. Cena sendviče je 119 korun, ve velkým menu pak 159 korun. Cena na fast food dost vysoká. Ale zrovna Burger 1955 za ty peníze stojí. Pokud čtete tenhle blog, pak jste nejspíš fanoušci junk foodu. Pokud vůbec čtete a nekoukáte jen na Youtube, tak už asi i něco vyděláváte. Tenhle burger by měl každej postarší vydělávající pamětní fanoušek junk foodu ochutnat. Zklamanej bude odcházet asi málokdo. Snad jen ta cena by mohla být o chlup nižší.

PS: Jsem moc rád, že to tentokrát McDonald's nepodělal jako kdysi s novým McCountrym a nabídl nám opravdu starou dobrou klasiku... Jen tak dál!


Jako finger food máme Sýrové hvězdičky se šunkou. Trochu škoda, že McDonald's nevyužil parádní retro příležitosti a nepřinesl i bramborový mřížky nebo spirály, který k McDonald's těch pár let zpátky patřily jako cukrovka k důchodcům tlačícím zákusky v cukrárně. No máme jen hvězdičky, tak jdeme hodnotit hvězdičky. Po prvním zakousnutí jsem měl jasno. Šunková tavená Pribina v těstíčku. Pribina (teď už Savencia Fromage & Dairy) je ještě pořád dodavatel do McDonald's, takže by to sedělo. Pokud máte rádi tavenej sýr, tak vám hvězdičky budou určitě chutnat. Kousků šunky tam moc není, ale chuť šunky se tam najít dá. Cena je 35 korun k menu a 45 korun samostatně. K tomu menu je to celkem fajn přídavek. Jen se připravte na to, že budete pár minut smutně koukat na chladnoucí burger za pultem, protože na finger food se snad vždycky čeká pár minut extra.

4 komentáře:

  1. Díky za recenzi, dnes na něj vlítnu. Kdyby tak k němu chtěli dát aspoň ty farmářský brambory s Deluxe omáčkou.. jinak krabička mi neva, nasypu tam hranolky a vypadá to relativně kulturně.
    Nemohu si nepovzdechnout nad onou poznámkou o bohatejch pracujících lidech - jako student jsem měl na junk food rozhodně vyšší rozpočet, než teď s rodinou, hypotékou, autama a podobnejma kravinama. O tom, jestli pracuješ, to moc neni:)
    Joab

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to mám zatím naopak. Jako student jsem musel ve čtvrtek ráno vymetat Kaufland, abych měl co jíst. Ale to o těch dětech a rodině začínám pomalu taky pociťovat. :)

      Vymazat
  2. Dnes jsem neodolal a v brnenske Vankovce si ho dal. A zklamani na cele care. Burger se valel na tacku peknou chvili, nez se u nej pristaly hrancle. Takze napul studeny. Ale to nebyl nejvetsi pruser. Muj 1955 byl skrz naskrz suchej. Bulka sucha az tak, ze se tvrde okraje zacaly drolit, maso taky uplne suchy, priserne. Chutove fajn, ale furt mas v hlave tu suchost. Bohuzel jsem to ani nereklamoval, pze bylo akorat 10.30 a rozjeli bezny menu po snidanich, jela jen jedna kasa a byla fronta jak blazen. A taky jsem tam byl bohuzel sam (mam nemoc, ktera mi znemoznuje srozumitelne se domluvit) takze mi nemel kdo pomoct obsluze vysvetlit, co se mi nelibi.
    Skoda velika, moc jsem se tesil. David

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To zní hodně zle. Podobný zkušenosti mám teď při skoro každé návštěvě Burger Kingu v Ostravě, takže si dokážu živě představit to zklamání.

      Vymazat